To, że silnik wysokoprężny o zapłonie samoczynnym (ZS) został wynaleziony, skonstruowany i opatentowany przez Rudolpha Diesla, co zresztą nie przyniosło mu długiego i dostatniego życia, wiedzą wszyscy miłośnicy motoryzacji.
Nieco inaczej wygląda sprawa z silnikiem o zapłonie iskrowym (ZI). Powszechnie uważa się, że jego wynalazcą jest Nikolaus Otto, jednak w rzeczywistości jest on "jedynie" konstruktorem pierwszego użytecznego silnika czterosuwowego o spalaniu wewnętrznym (1876). Już przed nim, silnik o takiej zasadzie działania skonstruował (1870) i zamontował na wózku inny Niemiec - Siegfried Marcus, który tym sposobem zapisał się na kartach historii jako pierwszy człowiek, który użył benzyny do napędu pojazdu*. Ale zasadę działania takiego silnika już wcześniej opracował Francuz Alphonse Beau de Rochas (1860), a jeszcze przed nim dwaj Włosi - Eugenio Barsanti i Felice Matteucci (1853-1857).
Całe to międzynarodowe zamieszanie może tłumaczyć, dlaczego silnik benzynowy tylko sporadycznie jest nazywany silnikiem Otto.
* - ciekawe, czy ktoś kiedyś z takim samym sentymentem będzie wspominał człowieka, który jako pierwszy zamontował w pojeździe silnik elektryczny (Szkot Robert Anderson między 1832 a 1839).
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Dopełnieniem tej notki chyba powinna być informacja o pierwszym pojeździe z silnikiem parowym (francuz Nicolas-Joseph Cugnot, 1771r) :D
OdpowiedzUsuń/PPW
Trochę pogrzebałem i zrobiło się ciekawie:
OdpowiedzUsuńhttp://biografie.eu.interia.pl/biografie/thomas_davenport.html
To który był pierwszy? Anderson czy Davenport? :D
/PPW
No dobra, to uzupełniamy notke dalej.
OdpowiedzUsuńPierwszy pojazd z silnikiem gazowym również francuz Etienne Lenoir 1860 r.
Pierwszy pojazd z silnikiem na naftę Joseph Ravel 1871 r.