30 sty 2011

Alphonse Beau de Rochas, Eugenio Barsanti i Felice Matteucci

To, że silnik wysokoprężny o zapłonie samoczynnym (ZS) został wynaleziony, skonstruowany i opatentowany przez Rudolpha Diesla, co zresztą nie przyniosło mu długiego i dostatniego życia, wiedzą wszyscy miłośnicy motoryzacji.

Nieco inaczej wygląda sprawa z silnikiem o zapłonie iskrowym (ZI). Powszechnie uważa się, że jego wynalazcą jest Nikolaus Otto, jednak w rzeczywistości jest on "jedynie" konstruktorem pierwszego użytecznego silnika czterosuwowego o spalaniu wewnętrznym (1876). Już przed nim, silnik o takiej zasadzie działania skonstruował (1870) i zamontował na wózku inny Niemiec - Siegfried Marcus, który tym sposobem zapisał się na kartach historii jako pierwszy człowiek, który użył benzyny do napędu pojazdu*. Ale zasadę działania takiego silnika już wcześniej opracował Francuz Alphonse Beau de Rochas (1860), a jeszcze przed nim dwaj Włosi - Eugenio Barsanti i Felice Matteucci (1853-1857).

Całe to międzynarodowe zamieszanie może tłumaczyć, dlaczego silnik benzynowy tylko sporadycznie jest nazywany silnikiem Otto.


* - ciekawe, czy ktoś kiedyś z takim samym sentymentem będzie wspominał człowieka, który jako pierwszy zamontował w pojeździe silnik elektryczny (Szkot Robert Anderson między 1832 a 1839).

3 komentarze:

  1. Dopełnieniem tej notki chyba powinna być informacja o pierwszym pojeździe z silnikiem parowym (francuz Nicolas-Joseph Cugnot, 1771r) :D

    /PPW

    OdpowiedzUsuń
  2. Trochę pogrzebałem i zrobiło się ciekawie:
    http://biografie.eu.interia.pl/biografie/thomas_davenport.html

    To który był pierwszy? Anderson czy Davenport? :D

    /PPW

    OdpowiedzUsuń
  3. No dobra, to uzupełniamy notke dalej.
    Pierwszy pojazd z silnikiem gazowym również francuz Etienne Lenoir 1860 r.

    Pierwszy pojazd z silnikiem na naftę Joseph Ravel 1871 r.

    OdpowiedzUsuń