Model | Pojemność i moc | Norma emisji |
Audi S3 | 2.0 265KM | EURO5 |
BMW 130i | 3.0 265KM* | EURO5 |
Ford Focus RS | 2.5 305KM | EURO4 |
Mazda 3 MPS | 2.3 260KM | EURO5 |
Mitsubishi Lancer Evolution X** | 2.0 295KM lub 350KM | EURO4 |
Renault Megane RS20 | 2.0 250KM | EURO5 |
SEAT Leon Cupra R | 2.0 265KM | EURO5 |
Subaru Impreza WRX STI | 2.5 300KM | EURO4 |
Volkswagen Golf R | 2.0 270KM | EURO5 |
Volkswagen Scirocco R | 2.0 265KM | EURO5 |
** - obie wymienione wersje dostępne są tylko jako sedan, ale w tym przypadku ustępstwo od reguł usprawiedliwione jest wspaniałym rajdowym dziedzictwem Lancera.
Pierwsze, co rzuciło mi się w oczy po stworzeniu powyższej listy, to zupełny brak mocnych diesli w tej klasie. Jedynym autem o zbliżonych osiągach jest BMW 123d 204KM.
Wygląda jednak na to, że wprowadzanie coraz bardziej restrykcyjnych norm emisji spalin nie zagraża istnieniu hot hatchów, przynajmniej tych o europejskiej proweniencji. Normy, mimo że coraz bardziej restrykcyjne, najwyraźniej nie są oderwane od rzeczywistości i są możliwe do spełnienia przez producentów.
Niestety kilka modeli lada moment zniknie z rynku. Pierwszy w kolejce jest Focus RS, ale nie jest to wina wyłącznie nowych norm, a raczej tego, że obecna generacja Focusa powoli przechodzi do historii i prawdopodobnie na początku 2011r. pojawi się w salonach nowy model. Mam nadzieję, że na wersję RS nie trzeba będzie długo czekać.
Zastanawia mnie jednak, co stanie się z Lancerem i Imprezą, produkowanymi dopiero od 2-3 lat. Czy pojawią się w nich nowe silniki spełniające Euro 5? A może Evo X i STI znikną z europejskich salonów? A jeśli tak, to czy powrócą wraz z pojawieniem się kolejnych generacji wersji "cywilnych"? Czy może obaj japońscy producenci wycofają się z tego segmentu rynku? To ostatnie, patrząc na ich malejące zaangażowanie w rajdy samochodowe, nie jest wcale nieprawdopodobne.
Euro5 na razie dotyczy tylko homologacji nowych modeli, wszystkie nowo rejestrowane samochody będzie obejmowała dopiero od początku przyszłego roku. Zatem, jeśli ktoś ma na oku jakiś model z Euro 4, to być może warto poczekać do grudnia, albo nawet początku stycznia, kiedy dealerzy chcąc nie chcąc będą musieli pozbyć się wszystkich takich aut, więc ceny mogą być wyjątkowo atrakcyjne.
* - Euro 5 to jest piąta wersja europejskiej normy regulującej czystość spalin. W porównaniu z Euro 4 nieco obniżone są dopuszczalne emisje tlenków azotu (o 20% dla benzyniaków i 28% dla diesli) oraz cząstek stałych dla diesli (z 25 do 5mg/km). Dodatkowo wprowadzono tę normę dla benzyniaków, bo jak się okazało silniki benzynowe z bezpośrednim wtryskiem paliwa emitują cząstki stałe.
Jako ciekawostka:
OdpowiedzUsuńJak wchodzilo Euro4, to w silnikach PSA/FORD 1.6 hdi/tdci 110KM zmieniono oprogramowanie sterujace praca silnika - wiecej pali ;)
ale jest ekologiczny :P
No to teraz programiści PSA i Forda będą mogli wykazać się jeszcze raz. A wiesz może, czy soft jest wspólny, czy każdy pisze sobie sam?
OdpowiedzUsuńSwoją drogą ciekawe, jaki jest najstarszy silnik, który spełnia Euro 5.
soft rozni sie w samym peugeocie (np. 206 i 307 maja overboost, 407 nie ma) - w 407 wypalanie FAP jest duzo rzadziej niz 206 - to inna rzecz.
OdpowiedzUsuńWiec podejrzewam, ze moze byc pod kazdy model indywidualnie.