Ale oglądając go z bliska rzuciły mi się w oczy koła. Seryjnie osiemnastki... na cztery śruby. Więc przy tej okazji stworzyłem krótką listę kompaktów:
Marka | Model | Rozstaw śrub | W sprzedaży od |
Alfa Romeo | 147 | 5x98 | 2000 |
Audi | A3 | 5x112 | 2003 |
BMW | 1 | 5x120 | 2004 |
Citroen | C4 | 4x108 | 2004 |
Fiat | Bravo | 4x98 | 2007 |
Ford | Focus | 5x108 | 2004 |
Honda | Civic | 5x114,3 | 2006 |
Hyundai | i30 | 5x114,3 | 2007 |
Kia | cee'd | 5x114,3 | 2006 |
Lancia | Delta | 4x98 | 2008 |
Mazda | 3 | 5x114,3 | 2004 |
Nissan | Tiida | 4x114,3 | 2004 |
Mistubishi | Lancer | 5x114,3 | 2007 |
Opel | Astra | 5x110 | 2004 |
Peugeot | 308 | 4x108 | 2007 |
Renault | Megane | 5x114,3 | 2008 |
Seat | Leon | 5x112 | 2005 |
Skoda | Octavia | 5x112 | 2004 |
Subaru | Impreza | 5x100 | 2007 |
Toyota | Auris | 5x114,3 | 2007 |
Volkswagen | Golf | 5x112 | 2009 |
Volvo | C30 | 5x108 | 2006 |
Wniosek z tego zestawienia jest taki, że prawie wszystkie kompakty (wyjątkiem jest Tiida i produkty Fiata oraz PSA) mają koła montowane na pięć śrub, a 308 odziedziczyła rozstaw śrub po 307, a nie po 407 (5x108), co tylko wzmacnia moje wrażenie, że 308 to jest 307 po dużym liftingu.
Drugi wniosek jest taki, że Fiat konstruując Bravo i Deltę nie skorzystał z części z dość leciwej 147, tylko trzyma się swojego tradycyjnego rozstawu. Czyżby nie planował kolejnego dużego modelu? (Słabo sprzedająca się Croma, która ma rozstaw 5x110, była robiona w czasach romansu z GM i ma płytę podłogową z Vectry.)
Za to Renault porzuciło swoje tradycyjne 4x100 i 5x108 na rzecz japońskiego 5x114,3. Ciekawe czy konsekwentnie będą się tego trzymali przy kolejnych modelach.
Trochę za duży misz-masz zrobiłeś z modelami i rocznikami. Weź pod uwagę że w niektórych modelach np. w Astrze w zależności od wersji były dwa rozstawy i liczba śrub - 4x100 i 5x110. Audi wcześniej na bank miało rozstaw 4x108 a Golf 4x100. Jak chcesz porównać to weź np. rok 2009 i porównaj konkurencyjne wersje silnikowe (bo to chyba wersja silnikowa determinowała liczbę śrub). No chyba że zamysł tej notki był inny a ja mam jeszcze syndrom po Bronkowy i nie kumam o co kaman :P
OdpowiedzUsuńMasz "syndrom" :-P
OdpowiedzUsuńTo są modele aktualnie oferowane. Rok, to jest moment wprowadzenia do sprzedaży. I słusznie zauważasz, że Audi i Golf kiedyś miały cztery śruby, ale od pewnego momentu mają już pięć. Tylko Fiat i PSA (Tiidy nie liczę, bo to "lowcost") ciągle trzymają się 4 śrub.
Daleko idących wniosków bym z tego nie wyciągał, ale na podstawie rozstawu można "gdybać" o zastosowanych płytach podłogowych. Np. aktualna Croma ma 5x110, czyli typowo oplowski rozstaw, a informacje prasowe potwierdzają info, że płyta jest z Vectry.
Natomiast jeśli chodzi o różne rozstawy w tym samym modelu, to zdarzało się (m.in. Golf IV i MeganeII), ale to dotyczyło najmocniejszych wersji. Nie jestem pewien, czy dotyczy to któregoś z modeli z tabelki. (Może Lancer?)
Być może coś w tym jest że skoro taka Croma była robiona w oparciu o Vectre to dali jej oplowski rozstaw śrub. Pytanie tylko co bardziej determinuje ilość śrub, czy płyty podłogowe, czy założenia konstrukcyjne ;)
OdpowiedzUsuńNa pewno jeśli chodzi o 2 rozstawy w jednym modelu to tak było w przypadku Astry 2. przy silnikach 1.4 i 1.6 były 4 śruby a od silnika 1.8 5 śrub (nie wiem jak było w dieslach).