14 maj 2009

Felgi w 308

Miało być o 308, ale nie bardzo jest do czego się przyczepić. ESP daje się wyłączyć, roleta w dachu jest sterowana elektrycznie i można ją ustawić w dowolnej pozycji, wajcha od ręcznego jest solidna, nawet popielniczka jest, chociaż trochę za mała. Tylko elektrycznie sterowanego fotela kierowcy nie da się cofnąć zbyt daleko. Ogólnie 308 to po prostu dobry, choć nieco (za)duży, samochód z lusterkami w dziwnym miejscu.

Ale oglądając go z bliska rzuciły mi się w oczy koła. Seryjnie osiemnastki... na cztery śruby. Więc przy tej okazji stworzyłem krótką listę kompaktów:
MarkaModelRozstaw śrubW sprzedaży od
Alfa Romeo1475x982000
AudiA35x1122003
BMW15x1202004
CitroenC44x1082004
FiatBravo4x982007
FordFocus5x1082004
HondaCivic5x114,32006
Hyundaii305x114,32007
Kiacee'd5x114,32006
LanciaDelta4x982008
Mazda35x114,32004
NissanTiida4x114,32004
MistubishiLancer5x114,32007
OpelAstra5x1102004
Peugeot3084x1082007
RenaultMegane5x114,32008
SeatLeon5x1122005
SkodaOctavia5x1122004
SubaruImpreza5x1002007
ToyotaAuris5x114,32007
VolkswagenGolf5x1122009
VolvoC305x1082006

Wniosek z tego zestawienia jest taki, że prawie wszystkie kompakty (wyjątkiem jest Tiida i produkty Fiata oraz PSA) mają koła montowane na pięć śrub, a 308 odziedziczyła rozstaw śrub po 307, a nie po 407 (5x108), co tylko wzmacnia moje wrażenie, że 308 to jest 307 po dużym liftingu.

Drugi wniosek jest taki, że Fiat konstruując Bravo i Deltę nie skorzystał z części z dość leciwej 147, tylko trzyma się swojego tradycyjnego rozstawu. Czyżby nie planował kolejnego dużego modelu? (Słabo sprzedająca się Croma, która ma rozstaw 5x110, była robiona w czasach romansu z GM i ma płytę podłogową z Vectry.)

Za to Renault porzuciło swoje tradycyjne 4x100 i 5x108 na rzecz japońskiego 5x114,3. Ciekawe czy konsekwentnie będą się tego trzymali przy kolejnych modelach.

3 komentarze:

  1. Trochę za duży misz-masz zrobiłeś z modelami i rocznikami. Weź pod uwagę że w niektórych modelach np. w Astrze w zależności od wersji były dwa rozstawy i liczba śrub - 4x100 i 5x110. Audi wcześniej na bank miało rozstaw 4x108 a Golf 4x100. Jak chcesz porównać to weź np. rok 2009 i porównaj konkurencyjne wersje silnikowe (bo to chyba wersja silnikowa determinowała liczbę śrub). No chyba że zamysł tej notki był inny a ja mam jeszcze syndrom po Bronkowy i nie kumam o co kaman :P

    OdpowiedzUsuń
  2. Masz "syndrom" :-P

    To są modele aktualnie oferowane. Rok, to jest moment wprowadzenia do sprzedaży. I słusznie zauważasz, że Audi i Golf kiedyś miały cztery śruby, ale od pewnego momentu mają już pięć. Tylko Fiat i PSA (Tiidy nie liczę, bo to "lowcost") ciągle trzymają się 4 śrub.

    Daleko idących wniosków bym z tego nie wyciągał, ale na podstawie rozstawu można "gdybać" o zastosowanych płytach podłogowych. Np. aktualna Croma ma 5x110, czyli typowo oplowski rozstaw, a informacje prasowe potwierdzają info, że płyta jest z Vectry.

    Natomiast jeśli chodzi o różne rozstawy w tym samym modelu, to zdarzało się (m.in. Golf IV i MeganeII), ale to dotyczyło najmocniejszych wersji. Nie jestem pewien, czy dotyczy to któregoś z modeli z tabelki. (Może Lancer?)

    OdpowiedzUsuń
  3. Być może coś w tym jest że skoro taka Croma była robiona w oparciu o Vectre to dali jej oplowski rozstaw śrub. Pytanie tylko co bardziej determinuje ilość śrub, czy płyty podłogowe, czy założenia konstrukcyjne ;)

    Na pewno jeśli chodzi o 2 rozstawy w jednym modelu to tak było w przypadku Astry 2. przy silnikach 1.4 i 1.6 były 4 śruby a od silnika 1.8 5 śrub (nie wiem jak było w dieslach).

    OdpowiedzUsuń