22 gru 2010

HDI a THP

Na początku września trafiłem na informację prasową Peugeota dotyczącą modelu 508. Przeczytałem całość i nie znalazłem ani słowa o silnikach benzynowych. Zero. Nic.

Minęło parę miesięcy, pojawiły się oficjalne konfiguracje. I co? Silniki benzynowe na szczęście są, ale tylko dwa (1.6VTi 120KM i 1.6THP 156KM), za to diesle - zgodnie z zapowiedziami - są aż cztery (1.6HDi 112KM, 2.0HDi 140KM i 163KM oraz 2.2HDi 204KM). Tak mnie to zastanowiło, ze postanowiłem sprawdzić listę dostępnych silników w innych autach PSA. Wybrałem po trzy najnowsze Citroeny i Peugeoty:
Model (data premiery)Silniki
benzynowe
Silniki
Diesla
Citroën C3 / DS3 / C3 Picasso (2009)1.1i 60KM
1.4i 75KM
1.4VTi 95KM
1.6VTi 120KM
1.6THP 156KM
1.6THP 207KM
1.4HDi 68KM
1.6HDi 92KM
1.6HDi 112KM
Citroën C5 (2008)1.6 VTi 120KM
1.6THP 156KM
1.6HDi 112KM
2.0HDi 140KM
2.0HDi 163KM
2.2HDi 204KM
3.0HDi 240KM
Citroën C-Crosser (2007)2.4i 16v 170KM2.2 HDi160KM
Peugeot RCZ (2010)1.6THP 156KM
1.6THP 200KM
2.0HDi 163KM
Peugeot 3008 (2009)1.6 VTi 120
1.6THP 156KM
1.6HDi 110KM
2.0HDi 150KM
2.0HDi 163KM
Peugeot 5008 (2009)1.6 VTi 120
1.6THP 156KM
1.6HDi 110KM
2.0HDi 150KM
2.0HDi 163KM

Trzy razy najmocniejsza wersja jest dieslem, trzy razy - benzyniakiem (ale raz jest to silnik Mitsubishi). Trzy razy dostępnych jest więcej wersji wysokoprężnych niż benzynowych. Rozpiętość mocy oferowanych przez diesle też jest większa. Wynik? W mojej ocenie - nieznaczne zwycięstwo HDi. Dlaczego nieznaczne? Bo honor benzyniaków ratuje Citroën Sport, który przygotował silnik do DS3 Racing. Ponad dwieście koni z 1.6 nie może przejść niezauważone na tym blogu ;-)

Nie da się jednak ukryć, że PSA obecnie nie produkuje żadnego silnika benzynowego o pojemności powyżej 1600cm3. I wcale nie jestem pewien, czy w ogóle nad takim pracuje. Z jednej strony 508 i C5 aż się proszą o mocnego benzyniaka, z drugiej - Peugeot i Citroen nie mają dużych tradycji w produkowaniu mocnych limuzyn, więc pewnie i potencjalnych nabywców nie ma zbyt wielu. Pozostaje się cieszyć udaną konstrukcją i czekać na następcę, który również ma powstać we współpracy z BMW i ma spełniać normę emisji spalin Euro6.


PS. Przed chwilą sprawdziłem silniki dostępne w nowym C4 - remis, po trzy diesle i benzyniaki o mocach odpowiednio od 92 do 150 i 95 do 156KM.

2 komentarze:

  1. chodzą słuchy że od wakacji będzie c5 1.6 thp 200 (polift) i coś też czytałem o c4 1.6 200 ale czort wie czy to się pojawi w salonach :) tj. w przypadku c4 można się dogrzebać do takich info w citroen network /X

    OdpowiedzUsuń
  2. Z liftingiem C5 to chodzi tylko o zeszłoroczną zmianę świateł, czy szykują coś większego na ten rok?

    A jeśli chodzi o THP, to czekam na obiecane fotki :)

    OdpowiedzUsuń