13 sty 2010

Muzeum BMW

W weekend zacząłem realizować postanowienie noworoczne i zamiast jeździć przez pół Europy, odwiedziłem muzeum BMW. Poniżej krótka fotorelacja.

Pierwszy silnik samolotowy - rzędowa szóstka, 23litry, 300KM, 1917r.


Pierwszy motocykl - dwucylindrowy bokser, 494ccm, 8,5KM, 1923r.


Pierwszy samochód - rzędowa czwórka, 748ccm, 15KM i felgi dziewiętnastki, 1929r.


Trzylitrowa V-dziesiątka z Formuły 1 - 930KM, 2005r. Na zdjęciu nie widać skali, ale ten silnik jest naprawdę mały.


I jego przodek z początku lat osiemdziesiątych - 1499ccm, 1100KM. Jest ktoś chętny, żeby sprawdzić, co się dzieje z normalnym silnikiem przy doładowaniu 4,4bar?


A jak komuś jedna sprężarka nie wystarcza, to służę przykładem siedmiostopniowego doładowania z 1944r.


Jedna z dwóch jedynek w muzeum. Ładne felgi, ale reszta trochę drętwa.


Czy tylko mi 3.3Li przypomina Mercedesa beczkę?


Rekin - ginący gatunek.


Pierwsze „M” – chyba w czasach projektowania w magazynie leżało dużo znaczków...


... i skrzyń biegów złożonych przez pijanego mechanika.


A tu jest dowód na to, że moda na przesadnie szerokie, polerowane ranty niestety zaczęła się w sporcie.


W tej M3 coś jest nie w porządku, prawda?


Ciekawe, czy ktoś jeszcze kiedyś wyprodukuje jednodrzwiowy samochód.


Niektóre pomysły designerów nigdy nie powinny wyjść poza fazę projektu...


...inne już dawno powinny być w sprzedaży (to jest druga jedynka).


Na zakończenie model, który mnie najbardziej zaskoczył.


I mały konkurs. Jak nazywa się ten koncept oraz gdzie i kiedy został pokazany po raz pierwszy?

PS. Jeśli ktoś zapomniał, skąd się wzięło logo BMW, to niech jeszcze raz spojrzy na pierwsze zdjęcie.


EDIT:
W komentarzu obiecałem M3 E30...


...a przy okazji znalazłem też 3.0 CSL...


...i M3 GTR.

7 komentarzy:

  1. co do konkursu, zdjęcie przedstawia BMW Z9 GT pokazane na wystawie we Frankfurcie w 1999 r. :)

    /PPW

    OdpowiedzUsuń
  2. A tak w ogóle fajne fotki, jak dla mnie to jeszcze brakuje fotki klasycznej 6-tki (takiej z lat 80-tych). To był chyba najładniejszy model BMW w historii no i M3 w budzie E30.
    Co do rantów w felgach to uważam że o ile dzisiaj jest to postrzegane często jako "wioska" to jednak do aut klasycznych pasuje :)

    Aha, mi to 3.3Li też przypomina Beczkę. W pierwszej chwili myślałem że fotki Ci się pomyliły :D

    /PPW

    OdpowiedzUsuń
  3. Z9 GT - zgadza się, a teraz można kliknąć np. tu: http://www.kiefcars.co.za/wp-content/uploads/2009/08/BMWZ9-02.jpg i zobaczyć, że inżynierowie chyba trochę się rozpędzili z montowaniem zawiasów. Drzwi otwierają się w dwóch kierunkach, normalnie i do góry :-D
    Ale co do silnika mam mieszane uczucia, niby V8, niby prawie czterolitrowy, niby nawet doładowany, ale jednak diesel ;-)

    Jeśli chodzi o "szóstkę", to załapała się na to pionowe zdjęcie (druga od góry). Najważniejsze - nos - widać dobrze :-P

    A M3 E30 w wersji wyścigowej chyba gdzieś mam. Jak znajdę, to dorzucę :-)

    OdpowiedzUsuń
  4. Tu jest ładna galeria:
    http://www.conceptcarz.com/view/photo/68375,27/1999-BMW-Z9-GT_Photo.aspx
    Te drzwi to ciekawy wynalazek.

    /PPW

    OdpowiedzUsuń
  5. A tu masz ciekawostkę apropo BMW:
    http://demotywatory.pl/738390/BMW-dopracowywane-latami
    :D

    /PPW

    OdpowiedzUsuń
  6. te doładowanie to tak przypadkiem nie ośmiostopniowe ? ;)

    /sopel

    OdpowiedzUsuń
  7. To jest silnik BMW 003. Notkę pisałem "na świeżo" i wydawało mi się, że dobrze pamiętałem, na wszelki wypadek jednak sprawdziłem jeszcze raz. Wikipedia też twierdzi, że doładowanie jest siedmiostopniowe.
    http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_003

    OdpowiedzUsuń